Ćwiczenie czyni mistrza. Mając na uwadze powyższą zasadę, opracowałam zestaw kart z ortografii. Zawierają one opracowywane wyrazy w klasie II. Ich zadaniem jest utrwalenie poznawanych zasad ortograficznych. Poniżej zamieszczam przykładowe karty pracy.
Sabina Cyrklaff nauczyciel kształcenia zintegrowanego
Karta pracy nr 1
1. Uzupełnij wyrazy odpowiednią spółgłoską miękką, a następnie wpisz wyrazy w właściwe miejsca w tabeli:
(ć lub ci) odle...ały, ...wierkają, słycha..., (ś lub si) li...cie, ...piewają, wrze...eń, le...e, (ń lub ni) dzie..., jesie..., ...ebo, sło...ce, (dź lub dzi) żołą...
Zmiękczenia przed samogłoską przed spółgłoską na końcu wyrazu ........................ ......................... ...................... ........................ ......................... ...................... ........................ ......................... ...................... 2. Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej: · wybraliśmy się do lasu na wycieczkę we wrześniu ..................................................................................................... · piękno na spacerze podziwialiśmy przyrody ..................................................................................................... · czesało liście wietrzysko ..................................................................................................... · dywan pod nogami różnobarwny szeleścił ..................................................................................................... · zachmurzyło się wróciliśmy kiedy do klasy niebo ......................................................................................................
Karta pracy nr 2
1. Napisz wyrazy z „ó” z pamięci i narysuj rysunki.
półka żółw wiewiórka jaskółka
…………………………………. ……………………………………
…………………………………. …………………………………….
2. Wykreśl w każdym szeregu litery wyrazów z ćwiczenia 1.i odczytaj z pozostałych liter hasło:
pbóądłkźa żwóytrwłałwy winaepwewiónrkoa jsiaęsukdóałka __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ 3. Połącz wyrazy rymujące się:
góra lodówka jaskółka półka surówka która ziół dół czwórka skórka
4. Wpisz wyrazy z ćwiczenia 3. do odpowiednich miejsc w tabelce:
ó wymienne ó niewymienne ...................... ..................... ...................... ..................... ...................... .....................
5. Uporządkuj wyrazy z „ ó” niewymiennym z tabelki według alfabetu: .................................................. ............................................... ................................................. .................................................. ............................................... ................................................. .................................................. ................................................ ................................................
Karta pracy nr 3
1. Określ liczbę głosek, liter, podziel na sylaby:
Wyraz Liczba liter Liczba głosek Podziel na sylaby
przeróżne ............... ................. ......................... mężczyzna ............... ................. ......................... żółkną ............... ................. ......................... strażacka ............... ................. ......................... możesz ............... .................. .........................
2. Wpisz wyrazy w odpowiednie miejsce w tabeli:
mężczyzna, strażacka, przebrane, trzej, krzyknął, może, powtórzył. wrażenie, nóżka, książka, malarz, przypiął,
rz wymienne rz po spółgłosce ż wymienne ż niewymienne ................. ....................... ................ ..................... ................. ....................... ................ ..................... ................. ....................... ................ .....................
3. Wpisz brakującą litery: rz lub ż
mę...czyzna ró...ne wra...enie ....ółty t....ej mala... powtó...ył orkiest...e mo.....e ( mogę),
Karta pracy nr 4 1. Uzupełnij zdania odpowiednimi wyrazami:
kałuże, krótsze, jesienią, przesuwają, nieprzyjemnie, chmury, króluje, nie zachęca, szarpią, samotne, różnobarwne, bezlistne
Późną ........................... jest na dworze .................................... . Dni stają się ............................... . Po niebie ........................................ się ciężkie ..................... . Często padają deszcze, po których zostają.......................... . Wiatr.................................... na drogach. Gwałtowne podmuchy ............................. gałęziami, które zrzucają.............................. liście. Drzewa są ....................... i .............................. . Taka pogoda ................................ do spacerów.
2. Dopisz przeczenie do podanych wyrazów i uzupełnij zdania:
zachęca- .......................... przyjemne- ...................................... wieje - .............................. długie -............................................. króluje - ............................ brzydkie-.......................................... przesuwają-........................ ładnie-...............................................
Nie z czasownikami piszemy .................................................. Nie z przymiotnikami piszemy …………………………..
3. Wpisz czasowniki we właściwej osobie i liczbie.
Osoby czasownika Czasowniki
l. pojedyncza 1 osoba ja wstrząsam ................... ..................... 2 osoba ty .............. zdmuchnąłeś ..................... 3 osoba on, ona, ono .............. .................. przesuwa
l. mnoga 1 osoba my .............. .................. ..................... 2 osoba wy ............... .................. ..................... 3 osoba oni, one ............... .................. .....................
Karta pracy nr 5 1. Wpisz „rz” w puste miejsca wyrazów i uzasadnij pisownię wyrazów:
ob....ucać-............................. d....azga-............................... ug....ąsł-................................ odch.....ąknął-....................... p....erwa-............................... pot....ąsnął-........................... k....yczał -............................. w....ucić-............................... uj....ała-.................................
„Rz” piszemy po spółgłoskach:……………………………………………..
2. Odczytaj wyrazy i uporządkuj je według alfabetu najsmutniej- brudniej- grub- szy chud- krót- najmniej-
................................. ................................ ................................ ................................ ................................ ................................
3.Uzupełnij zasadę, a następnie tabelę:
W przymiotnikach w stopniu wyższym i najwyższym po spółgłoskach piszemy..........!!!
Stopień równy Stopień wyższy Stopień najwyższy .............. słabsza ................. wielka .......... ................. krótki .......... ................. ............. .......... najszczęśliwszy ............. cieplejszy .....................
4. Pokoloruj okienka z liczbami i literami, którym odpowiadają przymiotnikom w stopniu wyższym. Odczytaj i zapisz hasło.
1. odważniejszy 11. gorąco 2. brzydko 12. najdumniej 3. weselszy 13. krótko 4. najszczęśliwszy 14. silny 5. zimno 15. szerszy 6. cięższy 16. głęboko 7. cieplejszymi 17. piękna 8. smutno 18. najładniej 9. mądrzejszy 19. ciekawsze 10. zdrowie 20. szybsze
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Ś D W O S I E B T P L O R S N Z C K I E
HASŁO : ........................................................................
Karta pracy nr 6 1. Przeczytaj zdania i postaw w odpowiednich miejscach przecinki:
Na dworze wszystko wokół przykryte było przez biały puch ponieważ od kilku dni padał śnieg. Hania Honorata Henia Helenka jeździły na nartach sankach łyżwach. Dziewczyny nie wyobrażały sobie ferii bez zimowych zabaw. Dopisywał im humor. Na górce panował duży hałas gdyż huczał wiatr a także co chwila rozlegał się śmiech. Ostry mróz nie pozwolił im jednak być na dworze zbyt długo. Hanka zaproponowała dziewczynom herbatę herbatniki aby trochę się rozgrzały. Do pokoju w którym usiadły wpadł mały Heniek. Chciał pochwalić się helikopterem który otrzymał w prezencie pod choinkę.
2. Wpisz „ch” lub i uzasadnij pisownię wyrazów:
śmie..., bo ........................ u.....o, bo.......................... stra.., bo.......................... ru....., bo......................... narta..., bo.......................... sanka...., bo......................... łyżwa..., bo......................... zimowy...., bo........................ s...ody, bo.......................... s....ował...., bo ....................... pu...., bo.......................... kru....y, bo ......................
3. Uzupełnij i zapamiętaj zasadę:
„Ch” piszemy: …………………….., ……………………….., ……………………………….
Wyjątek! druh (drużyna) |